Zweden; Roadtrip en kanoën in de natuur

Soms heb je gewoon behoefte aan een avontuurlijke vakantie, weg van de bekende toeristische hotspots. Een vakantie waarbij je de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt. Voor ons was dat precies de reden om te kiezen voor een roadtrip door Zweden. Met de auto reden we via Malmö naar Helsingborg, Gotenburg en richting Arvika, onderweg genoten we van alles wat dit prachtige land te bieden heeft.

Onze reis begint eigenlijk in Flensburg, onze eerste stop nadat we in Nederland zijn vertrokken. Flensburg is een havenstadje in Duitsland. Je hoeft natuurlijk niet te stoppen daar, maar wij houden er van om de vakantie al in de auto te beginnen en niet pas op de eindbestemming. Flensburg is een verassend gezellige stad met goede restaurants en je je kunt er ook erg goed winkelen in de ruim opgezette stadscentrum. En als je van uitgaan houd dan zal Flensburg je niet teleurstellen. Wij zijn zelf niet op stap geweest want we wilden al weer vroeg door gaan rijden richting Denemarken om nog naar Kopenhagen te kunnen gaan. We hadden die stad toch al in ons vizier.

We hadden maar een paar uur de tijd want we hadden een hotel geboekt in Malmo dus moesten we goed nadenken wat we wilden gaan zien in Kopenhagen. Een ding konden we niet laten schieten natuurlijk, het beeld van de zeemmeermin

En de kleurrijke huisjes van Nyhavn, misschien wel de meest gefotografeerde plek van de stad.

Flensburg

Centrum van Flensburg

De zeemeermin

Prachtig straatje in Kopenhagen

De kleurrijke huisjes van Nyhavn

Malmö

Malmö, een stad die bekend staat om zijn moderne architectuur en bruisende sfeer. We hebben genoten van een wandeling door de oude straten. Prachtige oude huizen die nog zijn bewaard, de met kasseien bestrate wegen geven het een bijzondere ervaring. Je kunt er heerlijk inkopen doen in het centrum van Malmo en we bezochten de beroemde Turning Torso. In de avond genoten we van de heerlijke lokale gerechten in gezellige restaurants op het authentieke plein Lilla Torg. Lekker kletsen en alles op je nemen maar niet te laat naar bed, we willen morgen naar Helsingborg en blijven daar niet slapen, dus hebben we onze tijd nodig.

Wij verbleven in Best Western Plus Hotel Noble House en het was een zeer goed en verzorgd hotel midden in het centrum met een parkeerplaats beschikbaar. Alles binnen handbereik, lekker gemakkelijk dus.

Maar je hebt natuurlijk nog vele mogelijkheden om te overnachten:

Elite Hotel Esplanade

Vlakbij het centraal station, schoon en zeer vriendelijk.  Flatscreen-tv, een minibar en airconditioning, en gasten kunnen gebruikmaken van gratis wifi bij het hotel. Kortom een goede uitvalbasis voor je bezoek aan Malmö

Lilla Torg

Centrum Malmö

Turning Torso

Helsingborg

Onze volgende stop was Helsingborg, een charmante kuststad met een prachtig uitzicht over de oceaan en dicht bij het kustplaatsje Helsingor in Denemarken. We bezochten het Kärnan-kasteel en ontdekte de stad. In het centrum zijn er vele barretjes en eetgelegenheden waar je heel goed terecht kan. We zouden nog graag wt langer willen blijven, de stad lijkt zeer verassend en vraagt om meer maar zoals al aangegeven zouden we hier niet verblijven en gaat de reis door naar Göteborg, dat nog zo'n 2,5 uur rijden is in de noordelijke richting.

Wil je graag verblijven in Helsingborg? Check de link voor de vele hotels en appartementen die worden aangeboden

Centrum Helsingborg

Kärnan-kasteel

Gotenburg

Gotenburg, een levendige stad vol culturele bezienswaardigheden. We brachten een bezoek aan het museum, het architectonisch gebouwde universiteit de Kuggen, en genoten van de levendige sfeer in de straten. Dat konden we te voet doen maar wat echt aan te raden is om een elektrische step te huren, super gemakkelijk om overal te komen. Erg gemakkelijk, download de app wat staat aangegeven, betaal en rijden maar.. Uiteindelijk is het hoogtepunt van ons verblijf in Gotenburg het ontdekken van de lokale cultuur en erfgoed. We bezochten historische sites, leerden over de rijke geschiedenis van de stad en maakten kennis met de vriendelijke en gastvrije inwoners. De talloze restaurants en gezellige cafe's zijn overal, net zoals in de andere steden die we tot nu toe hebben mogen zien.

Enkele leuke verblijfplaatsen:

Radisson Blu Scandinavia Hotel

Het Radisson Blu Scandinavia Hotel, Göteborg ligt tegenover het centraal station van Göteborg en binnen de grachtengordel van de stad. Het hotel beschikt over een eigen spa- en yogastudio en biedt gratis yogalessen voor de gasten.

Hotel Allén

Het hotel ligt op 10 minuten wandelen van het centraal station van Göteborg en op 300 meter van de hoofdstraat Avenyn. Het biedt gratis WiFi en gratis thee, koffie en cake. De kamers van Hotel Allén hebben een flatscreen-tv met kabelkanalen, houten vloeren en een eigen badkamer met douche.

Maar uiteraard zijn er nog veel meer:

Centrum

Huurstepjes

Universiteit de Kuggen

Museum

Onze laatste bestemming, nog 3,5 uur rijden van Goteborg en voordat we de echte ongerepte natuur in gingen was Arvika, een idyllisch stadje te midden van prachtige meren en bossen. Hier hebben we onze inkopen gedaan voor de tocht die we bijna gaan maken met de Kajak. We zorgen voor 6 dagen proviand omdat we geen supermarkt meer tegen gaan komen. Waar zoal aan te denken staat hieronder beschreven.

We rijden meteen door naar de Glaskogens Camping waar we een hutje kunnen huren voor 1 nacht of we kunnen onze tent opzetten. Gezien we de komende nachten al in de tent slapen leek ons het hutje wel prettig. In de avond plannen we onze route en bereidden we ons voor op het komende avontuur wat ons te wachten staat. Heerlijk! We kunnen niet wachten tot het ochtend is.

De kajak huren we bij de camping en ook 2 tonnetjes, een pannenset en nog wat attributen die nodig zijn. Een ton worden gevuld met etenswaren, je wilt er namelijk niet aan denken dat er aan gevreten word door de dieren van het bosrijk gebied. De tweede ton word gevuld met onze slaapzakken, daarmee houden we ze in ieder geval droog. Je weet maar nooit.

Het Glaskogens natuurreservaat is een paradijs voor natuurliefhebbers. We brachten hier 7 dagen door met vooral kanoën, wandelen en genieten van de rust en oorverdovende stilte. Het landschap was adembenemend, met uitgestrekte bossen, glinsterende meren en pittoreske paden. Met de kajak peddelen over de Stora Gla en de andere meren, is een onvergetelijke ervaring. Het was alsof we even helemaal los waren van de rest van de wereld. We voelden ons nog nooit zo uitgerust als met deze trip.

Happy op het water

Onze navigatie kaart

Onze rit naar huis zou via het zuiden gaan via Trellenborg naar Rostock (D). We reden de rit in 1 keer naar het zuiden, ongeveer 6,5 uur. Het is wel te doen maar toch een heel stukje, dus we vertrekken vroeg. Eenmaal aangekomen in Trellenborg zien we dat het plaatsje erg toeristisch is en dat er voldoende paats is om te kunnen eten vooraleer we vertrekken. De boot zal ongeveer om 22.30u vertrekken. Dit gaat via Stena-line en boek je van te voren. Het is een nacht tocht en daarom hebben wij een kamer geboekt om te kunnen slapen terwijl onze auto in het ruim stond geparkeerd. Je kon er prima eten en vermaken, maar na onze lange rit waren we ook blij dat we konden gaan slapen. In de ochtend komen we aan in Rostock en kunnen we van daaruit richting Nederland rijden, ook nog een rit van ongeveer 7 uur (gezien vanuit onze woonplaats)

Al met al was onze roadtrip door Zweden een onvergetelijke ervaring. Het prachtige landschap, de vriendelijke mensen en de rijke cultuur en erfgoed maakten deze reis een waar avontuur. Het was een reis die ons buiten onze comfortzone bracht, en ons liet kennismaken met een kant van Zweden die we nooit eerder hadden gezien. We sloten onze reis af met warme herinneringen en een verlangen om ooit weer terug te keren naar dit prachtige land.